spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Editörden

 

 

         Bu site, müzikçilerin zamanını müzikseverler adına insafsızca çalan bir gazetecinin vicdan azabının ürünüdür. Zaman çalana hırsız denir mi, hırsız gazetecinin vicdanı olur mu, gibi soruları bir kenara bırakın lütfen. Kısaca açıklayalım durumu: Gazeteci şanslı kişi kategorisindedir. Kamuoyunu bilgilendirme adına ayrıcalık sunulur, kapalı kapılar açılır, ardındaki dünyalara buyur edilir, sabırla soruları cevaplanır. Konu müzikse, hayatını bir enstrümanı daha iyi çalmaya, bir şarkıyı daha iyi söylemeye ya da duyumsadıklarını sese dönüştürmeye adayan sanatçılarla tanışma, sohbet etme ayrıcalığına sahiptir. Yıllar boyunca süren öğrenme, keşif, analiz, deneyim ve tüm bunların bileşimiyle ortaya çıkan kişisel bakıştan doğrudan yararlanma fırsatı bulur. Kimi zaman 40-50 dakikalık bir görüşme, gazeteciyi hayatını değiştirebilecek kadar zengin bilgiyle yükler. Bir enstrüman, eser, müzik geleneğiyle ilgili o güne kadar yazılı kaynaklarda rastlamadığı hayret verici bilgileri öğrenmekle kalmaz. Sanatı, hayatı keşfetme uğraşısına dönüştüren bir bilgeyle karşılaşmışsa, hayata bakışını değiştirecek ipuçları elde eder.

Büyük emek verilerek yapılan kapsamlı röportajlar çoğu zaman dergi, gazete sayfalarında ilanlar, fotoğraflar arasında sıkışır kalır. Yer darlığı nedeniyle makaslanır, kuşa çevrilir. Mesaj kirliliği arasında kaybolur, hedef kitlesine tam ulaşmaz. Sanatçının ayırdığı süre, gazetecinin çabasının karşılığı sosyal hafızada anlık bir kıvılcım gibi çakar ve söner. Unutulur gider. Oysa söylenenlerin bir kısmı uzun zaman geçerliliğini koruyacak bilgilerdir. Bir müzik türünü, sanatçıyı, enstrümanı keşfetmek isteyen meraklı müzik dostları için define gibidir. Mesela, 5 milyon dolarlık kemanıyla kıtalar arasında koşuşturan Joshua Bell’in Strad üzerine beklenmedik yorumu, bağlamasının sapını kestiği için tepki alan Arif Sağ’ın sözünü sakınmadan kararını gerekçelendirmesi bir enstrümanın doğasını tanımamıza yardımcı olur. Sir John Tavener’ın sert Beethoven eleştirisi, Michael Nyman’ın minimalizme bakışı, Gönül Paçacı’nın Kar-ı Natık’lara yaklaşımı müzik tarihini kavrama çabasındakilere ışık tutar.

2006 Şubatı'nda yayına başlayan Müzik Söyleşileri web sitesi gazete, dergi sayfaları arasında kaybolup giden röportajları paylaşıma açmayı, müzik dostları arasında iletişim zemini oluşturmayı amaçlıyor. Simge seçilen fa anahtarı, Londra'da 1984'te kurulan, müzik modasındaki değişime dayanamayıp 1990'ların sonunda kapanan caz kulübü "Bass Clef"ten, ruhu ise aynı günlerde Fikret Kızılok'un İstanbul'da kurduğu Çekirdek Sanatevi'nden hatıra. Sitenin ilk metinlerini Serhan Yedig’in 1993’ten bugüne yaptığı 200 civarında söyleşi oluşturdu. Büyük bölümü şehirler, ülkeler, kıtalar ötesi telefon görüşmeleri. En kısası 40 dakikalık, en uzunu 2,5-3 saati (Sarah Chang, Azize Mustafa Zadeh) bulan konuşmalar. Bunların yanı sıra sitede müzik dostu diğer gazetecilerin dergilerde, gazetelerde yer alan, saklamaya değer röportajlarını bulacaksınız. Siz de ilginizi çeken röportajları siteye iletin, röportajcısından izin alıp yayımlayalım. Adresimiz: Bu mail adresi spam botlara karşı korumalıdır, görebilmek için Javascript açık olmalıdır

Tüm söyleşilerin son satırında röportajcıların adı, yayımlandığı yer ve tarih belirtilmiştir. Siteden yapılacak kısa alıntılarda, bunların aktarılmasını, yazarı ya da röportajcısından izin alınmadan tüm metnin hangi gerekçeyle olursa olsun başka web sitelerine aktarılmamasını, sadece aktif link verilmesini rica ediyoruz. Kaynak belirtmeden kes - yapıştır yapacaklar için metinlerde küçük sürprizler hazırladık. Kimbilir, belki günün birinde siteye “zaman hırsızını soymaya kalkanlar” bölümünü de ekleriz...

Sitenin linkler bölümünde uluslararası müzik kaynaklarını bulabilir, kültür sanat haberleri bölümünde haber sitelerinden güncel gelişmeleri okuyabilirsiniz.

Müzik Söyleşileri'ne hoşgeldiniz...





Butun Icerik



Son Eklenen Söyleşiler

LEVON EROYAN/ Edgar Manas’ın Kutsal Sunu’sunu kaydettik, sıra senfonisinde

{mosimage}Hayatını kitaplara ve müziğe adayan İstanbullu emekli kütüphaneci, amatör kemancı Nubar Özsimonyan ölümünden önce kitaplığındaki notaları müziksever iki çocuğa vermişti. Edgar Manas’ın Kutsal Sunu’su için “Önemli eserdir, belki bir gün seslendirirsiniz” demişti. Piyanist, besteci Levon Eroyan ve bariton Kevork Tavityan “Dayday” yani dayı diye hitap ettikleri Özsimonyan’ın arzusunu 30 yıl sonra gerçekleştirdi. Çalışma odasında, beş yılda, kendi imkanlarıyla eseri kaydeden Eroyan “Sırada Manas’ın senfoni, sinfonietta ve 5 Halk Türküsü var” diyor.

ŞİRİN PANCAROĞLU / Arpım yağmur sonrasındaki ışıklı günlerde harikalar yaratır

{mosimage}Arp çoğumuzun mitolojik kahramanlarla, Rönesans resimlerindeki meleklerle özdeşleştirdiği çalgılardan. “Uhrevi” ve eşlikçi. Yaşamını arpa adayan, Avrupa ve Amerika’da öğrenim gören Şirin Pancaroğlu’na göre bu çağrışım yanlış. Çalgısı dünyevi ve solist niteliklere sahip. Dahası “Altın pırıltısındaki rokoko görüntüye aldanmayın, benim arpım yaşayan bir organizma gibidir” diyor. “Yağmurdan sonraki ışıklı günlerde, hele gökyüzü koyu maviyse harikalar yaratır.” 1997’de yayımlanan bu röportajda Pancaroğlu müzik serüvenini anlatıyor.

MURAT AYDEMİR/ Ümit dolu, yaşama sevinci veren bir masal yazmak istedim

{mosimage}Tanburi Cemil ve Necdet Yaşar’ın yolundan yürüyen Murat Aydemir 2011’de yayımlanan Trio albümünde kontrbasçı Volkan Hürsever’le etkileyici bir düete imza atmıştı. Yeni yayımlanan, kızına ithaf ettiği ve onun adını verdiği Masal’da bu fikri bir adım ileriye taşıdı. Albümde ikiliye Farsça gazelleriyle Mahyar Shadorvan, Girit kemençesiyle Ross Daly ve Kelly Thoma, sesiyle Cengiz Özkan, perküsyonuyla Rony Iwryn katıldı. Aydemir “Volkan’la hayalimiz Pat Metheny-Charlie Haden ikilisi gibi bir albüm kaydetmek” diyor.

TOMRİS ÖZİŞ / Evde keyif için bile piyano çalsam icra çok iyi olmalı

{mosimage}1950’lerde Almanya’da eğitim gören, 1970’lerde Amerika’da konserler veren İzmirli piyanist Tomris Öziş gözlerini kaybetmesi gündeme gelince 47 yaşında sahneden çekilmişti. Radyoda dinleyen İdil Biret’in merakı ve ısrarı sayesinde, yıllar sonra Öziş’in konser kayıtları İdil Biret Arşivi’nce 5 CD’de yayımlandı. Öziş “İdil Hanım’dan başkası istese asla izin vermezdim” diyor.

EGBERTO GISMONTI/Yeni ilham kaynağım J.G.Rosa'nın romanları

{mosimage}70’inci yaşını kutlamaya hazırlanan Egberto Gismonti standartlarla yetinmeyip 8-10-14 telli akustik gitarlar yaptırmış, piyano tekniğini uygulayıp yepyeni tınılar elde etmişti. Cazın yanı sıra oda müziği, bale ve orkestra eserleri de yazan Brezilyalı müzikçiyle 2017 Ağustosu'nda Gümüşlük Festivali’nde konseri öncesinde Bella Horizonte'den konuştuk. Gismonti “Babam Lübnanlıydı, Türk kültürüne yabancı değilim” diyor.

 
.: LEVON EROYAN/ Edgar Manas’ın Kutsal Sunu’sunu kaydettik, sıra senfonisinde
.: ŞİRİN PANCAROĞLU / Arpım yağmur sonrasındaki ışıklı günlerde harikalar yaratır
.: MURAT AYDEMİR/ Ümit dolu, yaşama sevinci veren bir masal yazmak istedim
.: TOMRİS ÖZİŞ / Evde keyif için bile piyano çalsam icra çok iyi olmalı
.: EGBERTO GISMONTI/Yeni ilham kaynağım J.G.Rosa'nın romanları


 
spacer.png, 0 kB